Nová kola

 

            Tak jsem se rozhodl vybavit Fábii novými letními pneumatikami. Barumky z výroby mají za sebou cca 40.000 km, nejsou ještě na odpis, ale na vodě už jsou nestabilní a jejich největším koníčkem je asi aquaplaning. Možná to někomu přijde scestné, kupovat v říjnu letní pneumatiky, ale akce v internetových obchodech sráží ceny pneumatik až o 40% dolů, oproti jarnímu období.

         Zhruba po týdenním prohlížení, vybírání a pročítání internetových stránek, jsem vytvořil skupinku pěti „vyvolených“:

                   BRIDGESTONE         Touranza ER300

                   GOODYEAR             Excellence

                   PIRELI                   P6000

                   BARUM                  Bravuris

                   MICHELIN              Pilot Exalto

         Při pročítání stránek výrobců jednotlivých značek jsem se dozvěděl, že právě ta jejich pneumatika je nejlepší na světě, takže tudy cesta nevedla. Proto jsem na internetu vyhledal recenze pneumatik, které už lecos mohou napovědět. V těchto testech vycházel nejlépe Bridgestone a tak jsem se rozhodl si údaj prověřit. Na stránkách Fabia Clubu jsem založil téma s hlasováním pro výše uvedené pneumatiky. Mezi kritéria která mě zajímala patřilo zejména: Opotřebení, chování na suchu / vodě, hlučnost. Cena nebyla rozodující, protože zastávám názor, že na pneumatikách by se rozhodně šetřit nemělo, ale zase když už si zaplatím, tak chci kvalitu. Během týdne hlasovalo pro Bridgestone 69% členů, což mě utvrdilo v rozhodnutí pořídit právě tyto pneumatiky. Jen jsem nebyl rozhodnut, jestli pořídím 14“ a obuju je na původní disky, nebo koupím 15“ včetně nových alu disků. Nakonec zvítězila druhá volba. Takže jsem objednal pneumatiky BRIDGESTONE Touranza ER300 v rozměru 195/50 R15 a k nim disky DEZENT F 6,5x15 5x100 ET 38 – po těch jsem pošilhával už delší dobu.

         Další maratón mě čekal při výběru prodejce. O kamenných obchodech jsem vůbec neuvažoval a tak jsem se opět ponořil do sítě internetu. Po několika hodinách hledání a porovnávání jsem našel dodavatele na disky i na pneumatiky. Neměl jsem s těmito dodavateli žádné zkušenosti, proto jsem neplatil převodem, ale zvolil jsem variantu platby při předání. Objednávky jsem udělal v pondělí 1. 10. 07 u obou firem a čekal, co se bude dít. Obě firmy používají jako doručovatele zásilek společnost PPL, tak jsem si představoval, že v ideálním případě, by mohlo vše dorazit najednou. Během následujícího dopoledne dorazily do mojí mailové schránky zprávy potvrzující přijetí a zpracování objednávek a odpoledne zprávy o expedici, společně s čísly balíků a odkazem na stránky PPL, kde lze zásilky sledovat. Ve středu 3. 10. 07 ve 14:00 jsem od přepravce PPL převzal disky i pneumatiky….Všechno to klaplo naprosto přesně i přes to, že zásilky byly od různých firem z různých koutů naší země. Cestou jsem se ještě zastavil v pneuservisu Barum, abych se objednal na následující den. Byl jsem mile překvapen, že mi nabídli obutí bez čekání, okamžitě. Samozřejmě jsem souhlasil a ve 14:50 jsem si odvážel komplet kola. Do disků jsem samozřejmě nechal namontovat kovové ventilky. Samolepící závažíčka jsou samozřejmostí. V 16:00 už byly kola na autě…..

 

    

Disky: http://www.pneumatiky.cz/          Pneu: http://www.pneu-servis.cz/

 

Najdete rozdíl?

       

 

 

 

         Ještě před tím, než jsem musel letní pneumatiky vyměnit za zimní obutí, jsem měl možnost projet si sám a pěkně z ostra trasu, kterou jezdím bezmála 15 let a znám jí prakticky zpaměti. Pro lidi z Karlovarska se jedná o sinici K. Vary – Plzeň, úsek od přehrady Březová do Bečova n. Teplou a zpět. Jezdil jsem jí s Žigulíkem, Škodovkou 135, Favoritem, Felicií, Kadettem, Mitsubishi Pajerem, Fordem Rangerem…..a Fábií. Do týdne tam jezdím minimálně dvakrát, týden co týden….takže můžu objektivně posoudit jízdní vlastnosti jednotlivých vozidel a pneumatik.

Jel jsem v pozdních večerních hodinách, při teplotě 9°C, což je prakticky mezní teplota pro správné trakční vlastnosti letních pneumatik. K mému milému překvapení, zmizelo známé „vlnění zadku“ při ostrém průjezdu zatáček s velkým poloměrem. Zadek seděl jak přibitej a přesně a čitelně kopíroval stopu přední nápravy. Bez známek utíkání do strany a přetáčení.

V jedné z mnoha zatáček je i docela nepříjemná vlna, na pravém okraji pravotočivé zatáčky, přesně v místě tečny ideální stopy a krajnice. Při rychlosti kolem 130 km/h dokáže „vyhodit“ auto ze stopy klidně o půl metru vlevo na suché silnici….a dost lidí už tam mělo problémy…hlavně na mokru nebo námraze. Pokud o vlně člověk ví, může si zatáčku pěkně vychutnat, už pro to, že je za ní vidět a jeden ví, do čeho se řítí. Nevím přesně jakou rychlostí jsem profrčel, protože v takovýchto situacích radši koukám před sebe než na rychloměr, ale těsně před nájezdem byla ručička těsně pod 140…Fabka se očekávaně zhoupla ale odskočení se nekonalo, jen pneumatiky trochu víc zašustily, jinak žádné hvízdnutí, nebo vybočení ze směru se nekonalo.

Testování při prudším brždění na suché afaltové silnici mě taky překvapilo, protože brzdná dráha při razantním sešlápnutí pedálu byla kratší a i ABS muselo zasahovat později než na předešlých pneumatikách. A pokud jde o hluk pneumatik při jízdě, je rozhodně nižší než s původními pneumatikami, takže i v tomto směru jsem spokojenej.

Jediné co kalí mou radost je fakt, že někdo z mého pracovního okolí neunesl moje nová kola a podepsal mi zadní blatník asi hřebíkem, nebo klíčem, celá věc je o to smutnější, že se jedná o někoho, s kým se znám minimálně dest let a potkávám ho v práci a spolupracuji s ním….inu závist je svině.

Ale abych se vrátil zpět k tématu. Pokud sháníte spolehlivé pneumatiky, které vás podrží i v ne zcela ideálních situacích můžu doporučit  Bridgestone Touranza 300….v rozměru který jsem po velkém vybírání a porovnávání zvolil.

Pro potvrzení předchozích řádků přikládám tabulku výsledků testů pneumatik, který již tradičně provedl německý ADAC:

Zpět